VILKEN FRAMTID VILL VI BYGGA?
Efter 40 år och med en budget på 120 miljoner dollar har regissören till filmer som Gudfadern-trilogin och Apocalypse Now till slut förverkligat sitt efterlängtade drömprojekt MEGALOPOLIS som handlar både om ett dekadent framtida New York och det antika Roms fall på samma gång.
MEGALOPOLIS är en episk framtidsvision med en helt egen visuell stil där ett futuristiskt New York gestaltas som om det vore det antika Rom, där staden styrs av en dekadent överklass. I storslagna scener skildras maktkampen mellan Caesar Catilina, arkitekt och konstnärligt geni som vill omvandla staden till ett utopiskt idealsamhälle och den konservativa borgmästaren Franklyn Cicero som vill behålla överklassens lyxliv och privilegier. Samtidigt följer vi kärlekshistorien mellan Catilina och Ciceros dotter Julia och intrigerna mellan familjemedlemmarna i de makthavande klanerna, vilket ger Coppola utrymme att skildra både intima familjerelationer och hela samhällsutvecklingen i en och samma film.
En stjärnspäckad ensemble bestående av Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Jon Voight, Laurence Fishburne, Shia Laboeuf, Talia Shire, Jason Schwartzman och Dustin Hoffman ger träffsäkert liv åt Coppolas allegoriska manus som utforskar mänsklighetens eviga teman; girighet, korruption, lojalitet, idealism, makt, kärlek och mänsklig strävan.
De starka reaktionerna från visningarna i Cannes och de stora förväntningarna på filmen kommer göra MEGALOPOLIS till en av årets mest omtalade filmpremiärer!
—
”Storslaget vansinne och vansinnigt vacker” – SvD
”Ögongodisspäckad mastodontsaga”- Sydsvenskan
”Snygg och surrealistisk” – TV4
”Överdådigt världsbygge”- DN
”Sinnesvidgande scenerier, trippar och bisarra fantasier” – DN
”Coppola går sin helt egna väg, fri från ironi och ängslig positionering” -DN
”Episkt anslag” – Aftonbladet
”Originell konst” – FLM
”Svindlande vackert och visuellt hypnotiskt” – Hemmabio
”Ett unikum” – UNT
”Fascinerande, passionerad och renhjärtad” – UNT
”En bildfest utan dess like” – Västerbottenskuriren
”Det finns inte en enda ruta i den här filmen som man inte skulle kunna plocka ut för att sätta upp på väggen” – Västerbottenskuriren
* * * * ”Kreativ och ambitiös. Något liknande har vi aldrig sett.
En pompös fabel som är värd att uppleva!” – Kinomagasinet (NO)
”En hyllning till passionen, det opraktiska och det vackra – inte bara som idéer, utan som väsentliga krafter för att bevara konsten inom filmens värld.” – Ordet (NO)
—
”Francis Ford Coppola’s decades-long dream project is truly epic. Was it worth the wait? Dear god, yes.” – ROLLING STONE
”An indescribable, troubling monument, unique in its genre.” – LES ECHOS
”Francis Ford Coppola’s mad modern masterwork reinvents the possibilities of cinema.”
– DEADLINE
”MEGALOPOLIS in its most dazzling and audacious moment — breaks through the screen to bridge the gap between life and thought, art and reality.” – INDIEWIRE
”[MEGALOPOLIS] feels like the work of a filmmaker who, rather than repeating himself ad infinitum or resting on his countless laurels, remains excited by moving pictures and their infinite possibilities.” – THE NEW YORK TIMES
”The most liberated film of the year.” – PARIS MATCH
”A gesture as modern as it is primal, out of the ordinary in every respect. MEGALOPOLIS is an extraordinary film.” – CRITIKAT
”A unique visual and sonic experience not to be forgotten. A work that pushes back the boundaries of cinema.” – KONBINI
”Ignore the haters – this is the kaleidoscopic, enriching, Wellsian vision of a grand old master with nothing to lose.” – LITTLE WHITE LIES
—