—
BELÖNAD MED ÖVER 50 PRISER RUNT OM I VÄRLDEN INKLUSIVE:
* GOLDEN GLOBE 2022 – VINNARE – BÄSTA UTLÄNDSKA FILM
* BAFTA BRITISH AWARDS – VINNARE – BÄSTA UTLÄNDSKA FILM
* 74:e FESTIVAL DE CANNES 2021 – VINNARE – BÄSTA MANUS + FIPRESCI KRITIKERPRISET
—
Efter novellen av Haruki Murakami
6/6 ”Så mycket skönhet som fylls med så mycket innehåll” – SvD
6/6 ”Berör” – Nöjesguiden
Teaterregisssören och skådespelaren Yasuke Kafuku (Hidetoshi Nishijima) har ett passionerat förhållande med sin fru sedan 20 år, manusförfattaren Oto (Reika Krishima). De bollar idéer när de älskar och under bilresor. För paret är deras fordon en scen och inte bara ett transportmedel. Men även till synes harmoniska förhållanden kan ha oanade komplikationer. Dessa och andra oväntade, oönskade vändningar i tillvaron är språngbräda för Ryûsuke Hamaguchis senaste kontemplativa och lågmält känslosamma road movie.
Utifrån en novell av Haruki Murakami har Hamaguchi skrivit ett prisbelönt manus tillsammans med Takamasa Oe. Murakamis ordknappa, precisa berättelse på under 40 sidor har inspirerat till en rik filmisk resa som tar sin tid och levererar starka känslor genom små åtbörder.
—
* * * * * ”Livsbejakande hyllning till livet” – Göteborgsposten
* * * * * ”En gudalik upplevelse” – Moviezine
* * * * * ”Fulländat mästerverk” – Om filmer
* * * * * ”Berör ända in i märgen” – Cinetaste
* * * * ”Trollbindande” – DN
* * * * ”Imponerande bedrift” – Aftonbladet
* * * * ”Behaglig och rik åktur som känns i hjärtat” – Hallandsposten
”Existentiella bråddjup i återhållsamma bilsamtal” – FLM
”Liknar ingenting annat i samtiden” – DI Weekend
—
* * * * * “En genuint vacker och berörande film” – Daily Telegraph
* * * * * “Extraordinär… en uppslukande och upplyftande upplevelse” – The Guardian
”Superb” – New York Times
”Ett trollbindande mästerverk” – Los Angeles Times
”Hamaguchi når nya höjder av förfining och sinnlig rikedom” – Variety
”Ett intagande verk gjort med säker hand” – The Hollywood Reporter
“Behagliga karaktärer och en mystiskt sammanlänkad berättelse” – Screen International
”Ett verk som lågmält för filmens uttryck till nya nivåer” – Point of View