VINNARE – SILVERBJÖRNEN – 73:E BERLINALE 2023
VINNARE – BÄSTA FILM – TYSKA FILMKRITIKERFÖRBUNDET 2024
De två vännerna Felix och Leon är på väg för att tillbringa några varma sommardagar i en stuga vid Östersjön, nära staden Ahrensoop. När de efter en strapatsrik färd kommer fram inser de snart att de inte är ensamma i huset. Den mystiska Nadja har också fått hyra rum över sommaren. Hon bjuder i sin tur in älskaren Devid. Allt är upplagt för komplikationer i husets olika kärleks- och vänskapskonstellationer. Snart utbryter en brand i de torrlagda skogarna som omger stugan. I takt med att elden kommer närmare blir stämningen mellan de fyra semesterfirarna också allt hetare.
En elegant komedi som bärs upp av fina och allt annat än inställsamma skådespelarprestationer. Välskriven dialog som svämmar över av insiktsfulla observationer kring den mänskliga naturen. Christian Petzold är den mångfaldigt prisbelönte regissören bakom filmer som Barbara och Transit. Idérikedomen i Röd himmel bärs upp av återkommande fotografen Hans Fromms utsökta bilder och accentueras av väl utvald musik. ”In My Mind” av drömlika popsmederna Wallners kommer garanterat sätta sig i publikens huvud.
Med Undine påbörjade Petzold en planerad kvartett av filmer baserade på de fyra elementen: vatten, eld, jord och luft. Efter vatten i Undine kommer turen nu till eld med Röd Himmel.
—
* * * * ”En förtätad studie av sommarens säregna tillstånd”- UNT
* * * * ”Spännande upplägg” – Nöjesguiden
* * * * ”Skickligt berättad” – Kulturbloggen
”Mycket svart humor” – Aftonbladet
”Tragikomiskt i klimatkrisens skugga” – DN
”En fascinerande resa in i en människas inre frustration” – Filmtopp
”Om den sorgliga kärnan i människans sköra natur” – GP
—
”Fantastiskt välskrivna karaktärer” – Ion Cinema
”Underbart frän i sin ton” – Indiewire
”Starkt skådespel av Schubert” – The Guardian
”Avspänt insiktsfull och rått humoristisk” – Variety
”Känslomässigt hårdslående och överraskande” – Ebert .com
”Petzolds filmer är skärpta, visuella och psykologiskt sofistikerade” – The New York Times
—